Celem zajęć
prowadzonych w ramach kółka przyrodniczego było rozbudzenie ciekawości
otaczającego świata, poszerzenie wiedzy przyrodniczej oraz nauczenie dzieci
prowadzenia obserwacji i samodzielnego wyciągania wniosków z doświadczeń
i
eksperymentów.Uczestnikami zajęć
było 17 dzieci w wieku 3-6 lat z naszego przedszkola. Zajęcia odbywały się w
każdy wtorek w godz. 15.30-16.00
począwszy od 22.10.
W ramach
cotygodniowych spotkań zrealizowane zostały proste doświadczenia
i eksperymenty mające udowodnić
dzieciom, że obcowanie z przyrodą może również być przygodą. Podczas zajęć
zrealizowano między innymi takie tematy:
- Co to jest przyroda, czyli czym będziemy zajmować się na naszym kółku?
- Balonowa rakieta i zeppelin, czyli czym możemy podróżować w przestrzeni powietrznej.
- Niewidzialna ręka, czyli jak napompować balon i zgnieść butelkę bez użycia rąk i nóg.
- Jak zbudować „domowy wulkan”
- Co pływa a co tonie i czy woda może „stać na głowie”.
- Niewidoczny lont i świeca jako pompa wodna, czyli bezpieczne zabawy z ogniem.
- Niewidzialne wiadomości, czyli o karmelizacji cukru.
- Bateria z języka i ogórka, czyli co to właściwie jest bateria i do czego służy.
- Śnieg i lód; co mają wspólnego ze sobą i jak zachowują się w wodzie.
- Jak wykonać tęczę w mleku, czyli o gęstości cieczy.
- Co balon ma wspólnego z magnesem?
- Zielony ogródek w lutym? Czy to możliwe?
Przeprowadzone zabawy
badawcze i eksperymenty pozwoliły dzieciom w sposób prosty a do tego z dawką
frajdy wzbogacić swoje doświadczenia z zakresu przyrody, a także poznać
niektóre prawa z dziedziny fizyki i chemii. Dzieci zetknęły się miedzy innymi
ze zjawiskiem napięcia powierzchniowego na wodzie, kapilarności, zasadą
odrzutu, poznały „siłę” dwutlenku węgla i rolę jaką pełni ciśnienie.
Dzieci miały
możliwość założenia zielonego ogródka w sali. Z przejęciem obserwowały
cotygodniowy przyrost roślin
i mierzyły go linijką. Kiedy rzeżucha i szczypiorek urosły, zostały z
apetytem skonsumowane przez młodych przyrodników na własnoręcznie
przygotowanych kanapkach. Smakowało wybornie!
Zajęcia prowadzone
były w sposób prosty i przystępny dla dzieci
i zachęcały do przewidywania oraz
samodzielnego wyciągania wniosków. Dzieci ze zdziwieniem odkryły, ze wiele ze
zjawisk ma odniesienie w codziennym życiu. Wiele z tych eksperymentów
powtarzały w domu z udziałem rodziców.