wtorek, 25 marca 2014

Obszar 8

W naszym przedszkolu raz w roku odbywa się Piknik Rodzinny. Celem tego przedsięwzięcia jest integracja z rodzicami, zachęcanie do wspólnych zabaw ruchowych, a przede wszystkim promowanie zajęć ruchowych na świeżym powietrzu.

Podczas Pikniku dzieci mają możliwość zaprezentowania swojego programu artystycznego i umiejętności nabytych podczas zajęć prowadzonych w przedszkolu. Ponad to rodzice wraz z dziećmi mają okazję brać udział w różnego rodzaju konkursach sportowych np. skoki w workach na czas, tor przeszkód z jajkiem na łyżeczce itp.





Scenariusz Pikniku Rodzinnego

Cele:

·         Integracja z rodzicami
·         Promocja przedszkola
·         Zachęcanie do wspólnych zabaw ruchowych
·         Rozwijanie aktywności fizycznej
·         Promowanie zajęć ruchowych na świeżym powietrzu

Przebieg:

1.       Przywitanie gości
2.       Przedstawienie niespodzianka w wykonaniu nauczycielek przedszkola pt:
„Czerwony Kapturek szuka księcia”
3.       Pokaz tańca „Elita”
4.       Pokaz Judo
5.       Pokaz sztuki walki Capoeira
6.       Wspólna biesiada
W każdej przerwie konkursy:
1.       Przeciąganie liny (rodzice)
2.       Przeciąganie liny (dzieci)
3.       Skoki w workach na czas (rodzice)
4.       Rzut w dal kaloszem (rodzice)
5.       Tor przeszkód z jajkiem na łyżce (rodzice + dzieci)

Ponadto wiele atrakcji dostępnych podczas trwania pikniku:
- jazda konna
- dmuchane zjeżdżalnie
- malowanie twarzy
- wata cukrowa
- loteria fantowa
- balony
- warsztaty artystyczne dla dzieci

Bal karnawałowy


W styczniu odbył się bal karnawałowy dla Dzieci i Rodziców. Celem imprezy była integracja dzieci, rodziców i nauczycieli. Miała również kształtować umiejętność współpracy w zespole, rozwijać sprawność fizyczną. Rodzice wraz z dziećmi mieli okazje uczestniczyć w różnorodnych konkursach i zawodach sportowych.

Scenariusz przedszkolnej imprezy integracyjnej „Zimowy bal sprawności rodzin”


W styczniu odbył się bal karnawałowy dla Dzieci i Rodziców. Celem imprezy była integracja dzieci, rodziców i nauczycieli. Miała również kształtować umiejętność współpracy w zespole, rozwijać sprawność fizyczną. Rodzice wraz z dziećmi mieli okazje uczestniczyć w różnorodnych konkursach i zawodach sportowych.

Scenariusz przedszkolnej imprezy integracyjnej „Zimowy bal sprawności rodzin”


Uczestnikami imprezy były przedszkolaki z naszego przedszkola z rodzicami . Celem imprezy jest  integracja dzieci, rodziców i nauczycieli. Ma ona również kształtować umiejętność współpracę w zespole, uczyć odtwarzania
 i  rozwijać sprawność fizyczną.

Dla każdej drużyny: kartka z zapisanymi zadaniami, biały arkusz papieru, długopisy, kredki, farby, flamastry, kolorowe papiery, kosmetyki, kartki w linie, wstążki, krepa, bibuła.

Przebieg zajęć

Wszyscy uczniowie spotykają się na sali gimnastycznej udekorowanej pracami plastycznymi o tematyce zimowej, transparentem z nazwą imprezy.
Zajmują przygotowane wcześniej miejsca. Przypinają karteczki ze swoimi imionami oraz eksponują wizytówkę drużyny. Do składu drużyny włączamy wychowawcę.
Sędziami mogą być nauczyciele nie biorący udziału w zabawie oraz rodzice. Zajmują miejsce przy dużej planszy do punktowania wyników.
Całość prowadzi nauczyciel organizujący zabawę lub uczeń starszej klasy. Mile widziane ciekawe przebranie np. Pani Zima.
Po przywitaniu wszystkich zaproszonych gości oraz podaniu najważniejszych informacji dotyczących imprezy przechodzimy do wspólnej zabawy.

            Część I

Wiadomości przyrodniczo-polonistyczne oraz twórczość artystyczna.


            1.         Odgadujemy zagadki.
Zawodnicy wybierają po jednym przedstawicielu z każdej drużyny. Prowadzący odczytuje zagadkę (dobierając jej trudność do wieku dziecka). Zagadki  dotyczy zimy – pora roku, zwierzęta, rośliny, pogoda. (Polecam książkę Joanny Stec „Zagadki dla najmłodszych”).

2.         Zgadnij, co to jest?
Pani Zima zaprasza do siebie po jednym zawodniku z poszczególnych grup. Podchodzi kolejno do nich
z woreczkiem lub kartonikiem, w którym ukryte jest jedna (dla każdego inna) część zimowej garderoby .  Zadanie polega na odgadnięciu jego nazwy po dotyku.

            Część II

Umiejętności sportowe.


            1.         Podnoszenie ciężarów.
Prowadzący wyznacza kwadrat lub prostokąt o powierzchni ok. 6 m2 . Przed startem każdego zawodnika rozmieszcza tam 10 piłeczek pingpongowych . W rogu czworoboku ustawia koszyk. Po komendzie „start” uczestnik rozpoczyna zbieranie piłeczek. Zbiera po jednej i po jednej wrzuca do kosza. Na komendę „stop” (po upływie wyznaczonego czasu) przestaje zbierać.  Ilość uzyskanych punktów, to liczba piłeczek w koszu.

2.         Przenoszenie papierowych kółek.
Każdy z zawodników otrzymuje 5 kółek wyciętych z papieru, spodek oraz słomkę. Rozkłada kółka na stole, a obok stawia spodek. Na znak prowadzącego zawodnicy próbują przyssać (wciąganiem powietrza) kółka do rurki i przenieść je na spodek. Kółek nie wolno dotykać palcami. Zwycięża ten, kto najszybciej przeniesie wszystkie kółka.

3.         Pojedynek rysowników.
Dwaj zawodnicy z przeciwnych drużyn ubrani w kamizelki – pancerze zrobione z grubej tektury chwytają w prawe ręce kawałki kredy, a w lewe tarcze i rozpoczynają walkę, tzn. starają się na kamizelce – pancerzu przeciwnika narysować zamknięte koło. Zawodnicy zasłaniają się przed tym tarczami. Otrzymuje punkt ten, któremu uda się narysować kółko. Do tej konkurencji zapraszamy rodziców!!!!!
Należy określić czas walki.

4.         Pchnięcie kulą.
Zawodnicy stają w szeregu. Każdy na wyciągniętej dłoni trzyma kulkę z waty. Na znak prowadzącego wszyscy rzucają kulą, aby poleciała jak najdalej.

Na zakończenie komisja sędziowska podlicza punkty i ogłasza wyniki. Wszystkie drużyny otrzymują pamiątkowe dyplomy. Należy pamiętać o dostosowaniu trudności zadań i czasu ich wykonywania do wieku i możliwości uczniów.

Zimowy bal sportowy zorganizowałam i przeprowadziłam wśród dzieci z Samorządowego Przedszkola nr 136. Zabawa była przednia. Wszystkie rodziny jak i nauczyciele bawili się wspaniale. Byli bardzo zaangażowani. Podczas zabawy można było zaobserwować wiele dotąd nieznanych zdolności swoich wychowanków.
Dzięki turniejowi lepiej się poznaliśmy.  Nie często  bowiem zdarza się okazja, aby wszystkie dzieci rodzice
 i nauczyciele przedszkola mogli razem przebywać, wspólnie bawić się i pracować.






Obszar 3 


Wycieczka do stadniny koni

W październiku jedna z grup udała się na wycieczkę do stadniny koni. Przedszkolaki zwiedziły stajnię, dowiedziały się wiele ciekawych rzeczy na temat stadniny i zwierząt tam przebywających. Dzieci miały możliwość przejechać się na wierzchowcach, a następnie nakarmić zwierzęta zebranymi przez siebie smakołykami: marchewką, pieczywem i cukrem. Na koniec wszyscy wspólnie bawili się na wybiegu dla koni w różne gry i zabawy.

Grupa wiekowa: 4/5 latki
Cele:
·         Propagowanie szacunku do zwierząt i przyrody, zapoznanie dzieci z końmi
·         Wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu
·         Kształtowanie postaw prozdrowotnych, rozumienia roli ruchu i aktywnego spędzania wolnego czasu w życiu człowieka
Przebieg:
1.      Zwiedzanie stajni.
Rozmowa na temat koni – dzieci poznają zwyczaje i sposób życia koni, zapoznają się ze sprzętem jeździeckim i z rolą konia we współczesnym świecie. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ ruchu i przebywania na świeżym powietrzu na organizm i  życie człowieka.
2.      Pomoc chętnych dzieci w przygotowaniu konia do jazdy, nawiązane kontaktu ze zwierzęciem czyszczenie, głaskanie.
3.      Przejażdżka na konikach.
4.      Karmienie koni zebranymi wcześniej przez dzieci smakołykami: marchewką, pieczywem
i cukrem.
5.      Gry i zabawy na wybiegu dla koni (berek, murarz, omijanie przeszkód itp.

Spotkanie z instruktorem tańca

W lutym dzieci spotkały się z absolwentką Szkoły Baletowej w Krakowie, instruktorem tańca 
Martą Kutyła. Po krótkiej rozmowie na temat tańca, jego wpływu na organizm i życie człowieka przedszkolaki same na własnej skórze przekonały się ile radości i przyjemności daje taniec. :) 




Scenariusz zajęć tanecznych


Temat: Zajęcia ruchowo- taneczne z wykorzystaniem zabaw pobudzających kreatywność
i zwinność dziecka
Prowadząca: mgr Marta Kutyła – tancerka, choreograf, absolwentka Szkoły Baletowej
w Krakowie
Grupa wiekowa: 4 latki
Cele:
·         Pobudzenie do ruchu dzieci oraz aktywna zabawa w przedszkolu i na zajęciach muzyczno-ruchowych
·         Rozwijanie kreatywności i refleksu
·         Ćwiczenie koordynacji ruchowej
·         Ćwiczenie uważnego słuchania i prawidłowej reakcji na polecenia
·         Wyrabianie poczucia świadomego ruchu

Przebieg:
1.      Powitanie i zapoznanie z dziećmi
2.      Rozgrzewka.
3.      Ogólne ćwiczenia rozwojowe.
4.      Zabawy ruchowo – taneczne.
·         „Zmieniamy się w łabędzie” – Dzieci zamieniają się w łabędzie i naśladują sposób w jaki się poruszają.
·         „Laleczki i kwiatuszki” - Dzieci zamieniają się w laleczki  i kwiatuszki naśladując je.
·         „Figuro zmień się” – Dzieci poruszają się po sali przy muzyce, na hasło zatrzymują się w wymyślonej przez siebie pozie, a następnie na kolejne hasło szybko zmieniają pozę na inną.
·         „Smerfy” – Dzieci poruszają się po sali, na przerwę w muzyce zatrzymują się bez ruchu.
·         „Sklepik z zabawkami” – Dzieci przedstawiają ruchem wybraną przez siebie zabawkę.
5.      Wyciszenie przy muzyce relaksacyjnej.

Obszar 1 


Dzieci w naszym przedszkolu regularnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli wychowania fizycznego, podczas których rozwijają sprawność. Zajęcia opierają się na ćwiczeniach ogólnorozwojowych, grach i zabawach z elementami ćwiczeń korekcyjnych. 
Zajęcia odbywają się na sali gimnastycznej, dzieci obowiązuje strój gimnastyczny.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA GRUPY PRZEDSZKOLNEJ DZIECI 6-CIO LETNICH.

KSZTAŁTOWANIE NAWYKU UTRZYMANIA PRAWIDŁOWEJ POSTAWY CIAŁA.

Zadanie 1: Korygowanie postawy ciała w różnych pozycjach wyjściowych.
Zadanie 2:Ćwiczenia oddechowe- zasady prawidłowego oddychania.


Cel główny: Wyrobienie nawyku przyjmowania i utrzymania prawidłowej postawy ciała w czasie ćwiczeń 
i w trakcie wszystkich czynności codziennych oraz świadomego i czynnego udziału w zajęciach.


Cele szczegółowe:
  • Zapewnienie prawidłowego i harmonijnego rozwoju organizmu poprzez zachęcanie do aktywności fizycznej i aktywnego wypoczynku.
  • Zwiększenie ogólnej sprawności poprzez ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy z elementami ćwiczeń korekcyjnych, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała.
  • Motywowanie do samokontroli postawy ciała przez cały dzień.
  • Eliminowanie kompleksów fizycznych i psychicznych- zwiększenie wiary we własne możliwości.
  • Rozwijanie zdolności współpracy w zespole, poczucia odpowiedzialności i panowania nad swoimi emocjami.

Treści:
  1. Ćwiczenia kształtujące- wszechstronnie kształtują narząd ruchu i cały organizm( układy: mięśniowy, kostny, oddechowy, krążenia).
  2. Ćwiczenia oddechowe- wpływają na zwiększenie wydolności układu oddechowego i na uzyskanie prawidłowego rozwoju klatki piersiowej.
  3. Ćwiczenia przyjmowania prawidłowej postawy ciała ze szczególnym uwzględnieniem ułożenia głowy.
  4. Ćwiczenia wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe, szczególnie mięśnie posturalne.
  5. Ćwiczenia rozluźniające i relaksujące- zmniejszające napięcie mięśni i obniżające napięcie psychiczne.
  6. Ćwiczenia stóp.

Metody: ścisła, zabawowo-naśladowcza, zadaniowa.

Forma: obwód stacyjny.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna.

Przybory i przyrządy:   woreczki, szarfy, piłeczki ping-pongowe, kredki, ławeczki, piłki rehabilitacyjne, zestaw „kamyków”, dywaniki kolczaste typu „jeżyk”.


Przebieg zajęć:
I-część wstępna.

1.  Powitanie, podanie tematu i zadań zajęć.
   Dzieci ustawiają się przy ścianie.
    Omówienie i demonstracja cech dobrej postawy na przykładzie jednego z dzieci.
    Każde dziecko otrzymuje woreczek.
 2.   Marsz dookoła sali z przekładaniem woreczka z przodu i z tyłu z jednej ręki do drugiej- na                          sygnał nauczyciela dzieci podchodzą do ściany i przyjmują prawidłową postawę.
 3.  Przejście po „kamykach” z utrzymaniem równowagi- na sygnał przyjęcie postawy   prawidłowej.
 4.  Dzieci biegają po całej sali, podrzucają woreczki- na sygnał przyjmują postawę       prawidłową( bez oparcia).

II-część główna.

5.   Pozycja wyjściowa ( pw.) leżenie przodem- dzieci trzymają oburącz szarfę: ruch- wyprost rąk z szarfą nad podłogą, a następnie przeniesienie szarfy na plecy( w okolicę łopatek)- ręce w skurczu pionowym, łokcie przywarte do tułowia.
 6. pw. leżenie tyłem- barki przylegają do podłogi, ręce ugięte w stawach łokciowych, dłonie pod głową, kolana ugięte ściskają woreczek: ruch- przyciąganie kolan z woreczkiem do brzucha, a następnie oparcie stóp na podłodze.
7. Pw.- siad skrzyżny, głowa i tułów wyprostowany, złączone łopatki, cofnięte barki, dłonie oparte na kolanach trzymają szarfę: ruch- skurcz pionowy ramion, dłonie skierowane do przodu.
8. P.w.- siad klęczny- złączone stopy, kolana lekko rozwarte, ręce wzdłuż tułowia: ruch- powolny wyprost do klęku i wdech nosem, z równoczesnym wyprostem rąk w górę, powrót do siadu- wydech ustami.
9.  P.w.- stanie w rozsypce z woreczkami, głowa i tułów wyprostowany: ruch-przejście do stania jednonóż( raz na prawej raz na lewej nodze), z położeniem woreczka na głowie.

Obwód stacyjny- ćwiczenia w małych grupach. Dzieci ćwiczą na pięciu stacjach( przejście z jednej stacji na drugą po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu, odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara).

Stacja I- ławeczka gimnastyczna
Ruch:-poślizg po ławeczce, w leżeniu przodem ręce przenosi bokiem aż do pełnego wyprostu w przedłużeniu tułowia, dłonie chwytają za brzeg ławki. 

Stacja II-piłki rehabilitacyjne( kolczasta i gładka).
Ruch: toczenie piłki oburącz dookoła klocka.

Stacja III- woreczek.
Klęk na podłodze, w rękach woreczek. Ruch- wysuwanie rąk do przodu z woreczkiem do                     ukłonu japońskiego( niski „Klapp” -10 razy).

Stacja IV- ławeczka gimnastyczna.
Dziecko leży przodem w poprzek ławki, dłonie oparte o podłogę.
Ruch:- unosi stopami woreczek do poziomu i opuszcza (10 razy).

Stacja V- woreczek.
Siad skrzyżny z woreczkiem na głowie.
Ruch:- przejście do stania, przyjęcie pozycji skorygowanej( powtórzyć 10 razy).


III- część końcowa.


  1. leżenie przodem w parach- ruch- dzieci dmuchają do siebie piłeczki ping- pongowe.
  2. Marsz po dywanikach typu „jeżyk”na sygnał dzieci przyjmują prawidłową postawę w podanej przez nauczyciela pozycji wyjściowej.
  3. Siad skulny podparty- każde dziecko otrzymuje trzy kredki i szarfę.
Dziecko dokonuje samooceny swojej aktywności na zajęciach.
Chwyta palcami stóp kredki i wrzuca do swojej szarfy:
-3 kredki- jestem bardzo zadowolony ze swojej pracy,
-2 kredki -dzisiaj pracowałem dobrze,
-1 kredka- mogłem pracować lepiej.
  1. Omówienie zajęć, pożegnanie.


 



Wizyta trenera piłki nożnej.

W ramach zajęć z nauczycielami wychowania fizycznego nasze przedszkolaki gościły u siebie trenera piłki nożnej, pana Marcina Szewczyka. Trener w  ciekawy sposób opowiedział dzieciom o swojej pracy i pasji, odpowiadając na wszystkie pytania dzieci. Następnie przeprowadził z dziećmi zajęcia zawierające elementy piłki nożnej. 






Temat: Gry i zabawy z piłką (ze szczególnym nastawieniem na piłkę nożną).


Zadania :

-         umiejętności:   oswojenie się z piłką

-         motoryczność: kształtowanie koordynacji, gibkości, sprawności ogólnej

-         wiadomości:    podstawowe przepisy gry – ilość zawodników w drużynie


Miejsce: sala gimnastyczna
Czas: ok. 45 min.
Przybory: piłki do piłki nożnej, paliki
Liczba ćwiczących: 20 osób
Grupa: 4-5 lat

1.)    sprawdzenie obecności, podanie tematu zajęć.
2.)    rozgrzewka:
 a.) w dwóch rzędach:

      - krążenie RR w przód
      - krążenie RR w tył
      - skłony T w przód na gwizdek
      - krok odstawno - dostawny
      - bieg skrzyżny
      - skłony T w prawo i w lewo
      - skip A z jednoczesnym klaskaniem
      - krążenie T w prawo, w lewo   
      - skip B z „boksingiem” w przód      
      - podskoki – prawa noga, lewa ręka   
        i odwrotnie   

b.) w miejscu:

      - skłony T z pogłębieniem w przód
      - skrętoskłony T
      - krążenia bioder
      - krążenia w stawach kolanowych
      - krążenia w stawach skokowych
      - skłony głowy w przód i na boki

3.)    zabawa ożywiająca: „Berek par”
 ćwiczący podzieleni są na dwójki, trzymają się za ręce. Berek stara się złapać uciekających. Nie wolno puścić ręki współpartnera.

4.)    ćwiczenia oswajające z piłką:

- prowadzenie piłki dowolną częścią
        stopy i na gwizdek zatrzymanie jej
        podeszwą
      - j/w, ale zatrzymanie piłki kolanem
      - j/w, ale zatrzymanie piłki poprzez
        siad na piłce
      - toczenie piłki podeszwą będąc w
        ruchu bokiem
      - prowadzenie piłki podeszwą prawą
        nogą
      - j/w, ale lewą nogą
      - prowadzenie piłki wew. częścią
        stopy z nogi na nogę

5.)    zabawa: „Prowadź piłkę, zatrzymaj, zabierz inną:”
wszyscy (za wyjątkiem jednego) ćwiczący mają piłkę; zabawa polega na prowadzeniu piłki dowolnączęścią stopy w wolnym biegu i na sygnał prowadzącego zatrzymaniu jej podeszwą i dobiegnięciu jak najszybciej do innej, wolnej piłki; ćwiczący bez piłki starają się ją zdobyć w ten sam sposób.

6.)    zabawa: „Wykonaj zadanie:”
każdy ćwiczący ma piłkę. Zabawa polega na prowadzeniu piłki dowolną częścią stopy w dowolnym kierunku i wykonaniu określonego zadania na gwizdek prowadzącego:
- zatrzymanie piłki i stanie nieru-
  chomo
- zatrzymanie piłki i wykonanie 5  
  pajacyków
- zatrzymanie piłki i leżenie tyłem
      - zatrzymanie piłki i wykonanie 3
        przysiadów
      - zatrzymanie piłki i leżenie przo-
        dem
      - zatrzymanie piłki podskoki obunóż

7.)    zabawa: „Wyścig rzędów:
- ćwiczący ustawieni w dwóch rzędach w rozkroku, piłka na końcu rzędu. Na sygnał prowadzącego ostatni z rzędu podnosi piłkę i przekazuje ją oburącz do kolegi przed sobą. Gdy piłka zostanie przekazana do pierwszego z rzędu, ten kładzie ją na ziemi i prowadzi dowolną częścią stopy na koniec. Ćwiczenie
 jest zakończone, gdy ostatni ćwiczący dobiegnie na miejsce startu i zatrzyma piłkę.

- ćwiczący w obu rzędach ustawieni są w rozkroku plecami do siebie w parach, tworząc tzw. „rząd par.”
Jedna dwójka ustawiona jest przed pierwszą parą tak, że jeden ćwiczący jest z piłką po jednej, a drugi po
następnej stronie. Ćwiczenie polega na podawaniu piłki dowolną częścią stopy między nogami stojących 
w rozkroku par. Po „przejściu” ostatniej z par w rzędzie, jeden z dwójki ustawia się na końcu a drugi prowadzi piłkę na początek, zatrzymuje ją i wraca na koniec ustawiając się plecami do swojego współpartnera, po czym startuje następna dwójka.

8.)    zabawa „Przeprowadź piłkę pod mostem:” grupa podzielona jest na trójki, 3 piłki na trójkę. Każdy 
z trójki pro- wadzi piłkę w dowolnym kierunku. Na sygnał prowadzącego dwóch ćwiczących z każdej trójki zatrzymuje się i chwyta za ręce, tworząc „most;” trzeci z trójki musi jak najszybciej przeprowadzić piłkę pod uniesionymi rękoma partnerów. Najwolniejsza trójka wykonuje 3 przysiady.

9.)    gra uproszczona: „6x6“:
dwie drużyny 6-osobowe, gra na ograniczonym polu bez bramkarzy na bramki utworzone z palików o wymiarach 2 x 1 m.

10.)    zabawa uspokajająca: „Traf w palik:”
ćwiczący z piłkami ustawieni są w rzędzie, pierwszy w odległości ok. 5m. od trzech palików; każdy ma trzy próby, aby trafić dowolny palik. Wygrywa najskuteczniejszy z ćwiczących (trafiać można tylko poprzez uderzenie piłki nogą dowolną częścią stopy.)

11.)    ćwiczenia oddechowe
każdy ma piłkę, piłka trzymana oburącz; wdech z jednoczesnym wznosem RR przodem w górę wydech 
z jednoczesnym opustem RR przodem w dół.