wtorek, 25 marca 2014

Obszar 1 


Dzieci w naszym przedszkolu regularnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli wychowania fizycznego, podczas których rozwijają sprawność. Zajęcia opierają się na ćwiczeniach ogólnorozwojowych, grach i zabawach z elementami ćwiczeń korekcyjnych. 
Zajęcia odbywają się na sali gimnastycznej, dzieci obowiązuje strój gimnastyczny.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA GRUPY PRZEDSZKOLNEJ DZIECI 6-CIO LETNICH.

KSZTAŁTOWANIE NAWYKU UTRZYMANIA PRAWIDŁOWEJ POSTAWY CIAŁA.

Zadanie 1: Korygowanie postawy ciała w różnych pozycjach wyjściowych.
Zadanie 2:Ćwiczenia oddechowe- zasady prawidłowego oddychania.


Cel główny: Wyrobienie nawyku przyjmowania i utrzymania prawidłowej postawy ciała w czasie ćwiczeń 
i w trakcie wszystkich czynności codziennych oraz świadomego i czynnego udziału w zajęciach.


Cele szczegółowe:
  • Zapewnienie prawidłowego i harmonijnego rozwoju organizmu poprzez zachęcanie do aktywności fizycznej i aktywnego wypoczynku.
  • Zwiększenie ogólnej sprawności poprzez ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy z elementami ćwiczeń korekcyjnych, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała.
  • Motywowanie do samokontroli postawy ciała przez cały dzień.
  • Eliminowanie kompleksów fizycznych i psychicznych- zwiększenie wiary we własne możliwości.
  • Rozwijanie zdolności współpracy w zespole, poczucia odpowiedzialności i panowania nad swoimi emocjami.

Treści:
  1. Ćwiczenia kształtujące- wszechstronnie kształtują narząd ruchu i cały organizm( układy: mięśniowy, kostny, oddechowy, krążenia).
  2. Ćwiczenia oddechowe- wpływają na zwiększenie wydolności układu oddechowego i na uzyskanie prawidłowego rozwoju klatki piersiowej.
  3. Ćwiczenia przyjmowania prawidłowej postawy ciała ze szczególnym uwzględnieniem ułożenia głowy.
  4. Ćwiczenia wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe, szczególnie mięśnie posturalne.
  5. Ćwiczenia rozluźniające i relaksujące- zmniejszające napięcie mięśni i obniżające napięcie psychiczne.
  6. Ćwiczenia stóp.

Metody: ścisła, zabawowo-naśladowcza, zadaniowa.

Forma: obwód stacyjny.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna.

Przybory i przyrządy:   woreczki, szarfy, piłeczki ping-pongowe, kredki, ławeczki, piłki rehabilitacyjne, zestaw „kamyków”, dywaniki kolczaste typu „jeżyk”.


Przebieg zajęć:
I-część wstępna.

1.  Powitanie, podanie tematu i zadań zajęć.
   Dzieci ustawiają się przy ścianie.
    Omówienie i demonstracja cech dobrej postawy na przykładzie jednego z dzieci.
    Każde dziecko otrzymuje woreczek.
 2.   Marsz dookoła sali z przekładaniem woreczka z przodu i z tyłu z jednej ręki do drugiej- na                          sygnał nauczyciela dzieci podchodzą do ściany i przyjmują prawidłową postawę.
 3.  Przejście po „kamykach” z utrzymaniem równowagi- na sygnał przyjęcie postawy   prawidłowej.
 4.  Dzieci biegają po całej sali, podrzucają woreczki- na sygnał przyjmują postawę       prawidłową( bez oparcia).

II-część główna.

5.   Pozycja wyjściowa ( pw.) leżenie przodem- dzieci trzymają oburącz szarfę: ruch- wyprost rąk z szarfą nad podłogą, a następnie przeniesienie szarfy na plecy( w okolicę łopatek)- ręce w skurczu pionowym, łokcie przywarte do tułowia.
 6. pw. leżenie tyłem- barki przylegają do podłogi, ręce ugięte w stawach łokciowych, dłonie pod głową, kolana ugięte ściskają woreczek: ruch- przyciąganie kolan z woreczkiem do brzucha, a następnie oparcie stóp na podłodze.
7. Pw.- siad skrzyżny, głowa i tułów wyprostowany, złączone łopatki, cofnięte barki, dłonie oparte na kolanach trzymają szarfę: ruch- skurcz pionowy ramion, dłonie skierowane do przodu.
8. P.w.- siad klęczny- złączone stopy, kolana lekko rozwarte, ręce wzdłuż tułowia: ruch- powolny wyprost do klęku i wdech nosem, z równoczesnym wyprostem rąk w górę, powrót do siadu- wydech ustami.
9.  P.w.- stanie w rozsypce z woreczkami, głowa i tułów wyprostowany: ruch-przejście do stania jednonóż( raz na prawej raz na lewej nodze), z położeniem woreczka na głowie.

Obwód stacyjny- ćwiczenia w małych grupach. Dzieci ćwiczą na pięciu stacjach( przejście z jednej stacji na drugą po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu, odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara).

Stacja I- ławeczka gimnastyczna
Ruch:-poślizg po ławeczce, w leżeniu przodem ręce przenosi bokiem aż do pełnego wyprostu w przedłużeniu tułowia, dłonie chwytają za brzeg ławki. 

Stacja II-piłki rehabilitacyjne( kolczasta i gładka).
Ruch: toczenie piłki oburącz dookoła klocka.

Stacja III- woreczek.
Klęk na podłodze, w rękach woreczek. Ruch- wysuwanie rąk do przodu z woreczkiem do                     ukłonu japońskiego( niski „Klapp” -10 razy).

Stacja IV- ławeczka gimnastyczna.
Dziecko leży przodem w poprzek ławki, dłonie oparte o podłogę.
Ruch:- unosi stopami woreczek do poziomu i opuszcza (10 razy).

Stacja V- woreczek.
Siad skrzyżny z woreczkiem na głowie.
Ruch:- przejście do stania, przyjęcie pozycji skorygowanej( powtórzyć 10 razy).


III- część końcowa.


  1. leżenie przodem w parach- ruch- dzieci dmuchają do siebie piłeczki ping- pongowe.
  2. Marsz po dywanikach typu „jeżyk”na sygnał dzieci przyjmują prawidłową postawę w podanej przez nauczyciela pozycji wyjściowej.
  3. Siad skulny podparty- każde dziecko otrzymuje trzy kredki i szarfę.
Dziecko dokonuje samooceny swojej aktywności na zajęciach.
Chwyta palcami stóp kredki i wrzuca do swojej szarfy:
-3 kredki- jestem bardzo zadowolony ze swojej pracy,
-2 kredki -dzisiaj pracowałem dobrze,
-1 kredka- mogłem pracować lepiej.
  1. Omówienie zajęć, pożegnanie.


 



Wizyta trenera piłki nożnej.

W ramach zajęć z nauczycielami wychowania fizycznego nasze przedszkolaki gościły u siebie trenera piłki nożnej, pana Marcina Szewczyka. Trener w  ciekawy sposób opowiedział dzieciom o swojej pracy i pasji, odpowiadając na wszystkie pytania dzieci. Następnie przeprowadził z dziećmi zajęcia zawierające elementy piłki nożnej. 






Temat: Gry i zabawy z piłką (ze szczególnym nastawieniem na piłkę nożną).


Zadania :

-         umiejętności:   oswojenie się z piłką

-         motoryczność: kształtowanie koordynacji, gibkości, sprawności ogólnej

-         wiadomości:    podstawowe przepisy gry – ilość zawodników w drużynie


Miejsce: sala gimnastyczna
Czas: ok. 45 min.
Przybory: piłki do piłki nożnej, paliki
Liczba ćwiczących: 20 osób
Grupa: 4-5 lat

1.)    sprawdzenie obecności, podanie tematu zajęć.
2.)    rozgrzewka:
 a.) w dwóch rzędach:

      - krążenie RR w przód
      - krążenie RR w tył
      - skłony T w przód na gwizdek
      - krok odstawno - dostawny
      - bieg skrzyżny
      - skłony T w prawo i w lewo
      - skip A z jednoczesnym klaskaniem
      - krążenie T w prawo, w lewo   
      - skip B z „boksingiem” w przód      
      - podskoki – prawa noga, lewa ręka   
        i odwrotnie   

b.) w miejscu:

      - skłony T z pogłębieniem w przód
      - skrętoskłony T
      - krążenia bioder
      - krążenia w stawach kolanowych
      - krążenia w stawach skokowych
      - skłony głowy w przód i na boki

3.)    zabawa ożywiająca: „Berek par”
 ćwiczący podzieleni są na dwójki, trzymają się za ręce. Berek stara się złapać uciekających. Nie wolno puścić ręki współpartnera.

4.)    ćwiczenia oswajające z piłką:

- prowadzenie piłki dowolną częścią
        stopy i na gwizdek zatrzymanie jej
        podeszwą
      - j/w, ale zatrzymanie piłki kolanem
      - j/w, ale zatrzymanie piłki poprzez
        siad na piłce
      - toczenie piłki podeszwą będąc w
        ruchu bokiem
      - prowadzenie piłki podeszwą prawą
        nogą
      - j/w, ale lewą nogą
      - prowadzenie piłki wew. częścią
        stopy z nogi na nogę

5.)    zabawa: „Prowadź piłkę, zatrzymaj, zabierz inną:”
wszyscy (za wyjątkiem jednego) ćwiczący mają piłkę; zabawa polega na prowadzeniu piłki dowolnączęścią stopy w wolnym biegu i na sygnał prowadzącego zatrzymaniu jej podeszwą i dobiegnięciu jak najszybciej do innej, wolnej piłki; ćwiczący bez piłki starają się ją zdobyć w ten sam sposób.

6.)    zabawa: „Wykonaj zadanie:”
każdy ćwiczący ma piłkę. Zabawa polega na prowadzeniu piłki dowolną częścią stopy w dowolnym kierunku i wykonaniu określonego zadania na gwizdek prowadzącego:
- zatrzymanie piłki i stanie nieru-
  chomo
- zatrzymanie piłki i wykonanie 5  
  pajacyków
- zatrzymanie piłki i leżenie tyłem
      - zatrzymanie piłki i wykonanie 3
        przysiadów
      - zatrzymanie piłki i leżenie przo-
        dem
      - zatrzymanie piłki podskoki obunóż

7.)    zabawa: „Wyścig rzędów:
- ćwiczący ustawieni w dwóch rzędach w rozkroku, piłka na końcu rzędu. Na sygnał prowadzącego ostatni z rzędu podnosi piłkę i przekazuje ją oburącz do kolegi przed sobą. Gdy piłka zostanie przekazana do pierwszego z rzędu, ten kładzie ją na ziemi i prowadzi dowolną częścią stopy na koniec. Ćwiczenie
 jest zakończone, gdy ostatni ćwiczący dobiegnie na miejsce startu i zatrzyma piłkę.

- ćwiczący w obu rzędach ustawieni są w rozkroku plecami do siebie w parach, tworząc tzw. „rząd par.”
Jedna dwójka ustawiona jest przed pierwszą parą tak, że jeden ćwiczący jest z piłką po jednej, a drugi po
następnej stronie. Ćwiczenie polega na podawaniu piłki dowolną częścią stopy między nogami stojących 
w rozkroku par. Po „przejściu” ostatniej z par w rzędzie, jeden z dwójki ustawia się na końcu a drugi prowadzi piłkę na początek, zatrzymuje ją i wraca na koniec ustawiając się plecami do swojego współpartnera, po czym startuje następna dwójka.

8.)    zabawa „Przeprowadź piłkę pod mostem:” grupa podzielona jest na trójki, 3 piłki na trójkę. Każdy 
z trójki pro- wadzi piłkę w dowolnym kierunku. Na sygnał prowadzącego dwóch ćwiczących z każdej trójki zatrzymuje się i chwyta za ręce, tworząc „most;” trzeci z trójki musi jak najszybciej przeprowadzić piłkę pod uniesionymi rękoma partnerów. Najwolniejsza trójka wykonuje 3 przysiady.

9.)    gra uproszczona: „6x6“:
dwie drużyny 6-osobowe, gra na ograniczonym polu bez bramkarzy na bramki utworzone z palików o wymiarach 2 x 1 m.

10.)    zabawa uspokajająca: „Traf w palik:”
ćwiczący z piłkami ustawieni są w rzędzie, pierwszy w odległości ok. 5m. od trzech palików; każdy ma trzy próby, aby trafić dowolny palik. Wygrywa najskuteczniejszy z ćwiczących (trafiać można tylko poprzez uderzenie piłki nogą dowolną częścią stopy.)

11.)    ćwiczenia oddechowe
każdy ma piłkę, piłka trzymana oburącz; wdech z jednoczesnym wznosem RR przodem w górę wydech 
z jednoczesnym opustem RR przodem w dół.