Obszar 1
Dzieci w naszym przedszkolu regularnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez
nauczycieli wychowania fizycznego, podczas których rozwijają sprawność. Zajęcia
opierają się na ćwiczeniach ogólnorozwojowych, grach i zabawach z elementami
ćwiczeń korekcyjnych.
Zajęcia odbywają się na sali gimnastycznej, dzieci obowiązuje
strój gimnastyczny.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA GRUPY PRZEDSZKOLNEJ DZIECI 6-CIO LETNICH.
KSZTAŁTOWANIE NAWYKU UTRZYMANIA PRAWIDŁOWEJ POSTAWY CIAŁA.
Zadanie 1: Korygowanie postawy ciała w różnych pozycjach
wyjściowych.
Zadanie 2:Ćwiczenia oddechowe- zasady prawidłowego oddychania.
Cel główny: Wyrobienie nawyku przyjmowania i utrzymania
prawidłowej postawy ciała w czasie ćwiczeń
i w trakcie wszystkich czynności
codziennych oraz świadomego i czynnego udziału w zajęciach.
Cele szczegółowe:
- Zapewnienie prawidłowego i harmonijnego rozwoju
organizmu poprzez zachęcanie do aktywności fizycznej i aktywnego
wypoczynku.
- Zwiększenie ogólnej sprawności poprzez ćwiczenia
ogólnorozwojowe, gry i zabawy z elementami ćwiczeń korekcyjnych, ćwiczenia
oddechowe, ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała.
- Motywowanie do samokontroli postawy ciała przez
cały dzień.
- Eliminowanie kompleksów fizycznych i psychicznych-
zwiększenie wiary we własne możliwości.
- Rozwijanie zdolności współpracy w zespole, poczucia
odpowiedzialności i panowania nad swoimi emocjami.
Treści:
- Ćwiczenia kształtujące- wszechstronnie kształtują
narząd ruchu i cały organizm( układy: mięśniowy, kostny, oddechowy,
krążenia).
- Ćwiczenia oddechowe- wpływają na zwiększenie
wydolności układu oddechowego i na uzyskanie prawidłowego rozwoju klatki
piersiowej.
- Ćwiczenia przyjmowania prawidłowej postawy ciała ze
szczególnym uwzględnieniem ułożenia głowy.
- Ćwiczenia wzmacniające poszczególne grupy
mięśniowe, szczególnie mięśnie posturalne.
- Ćwiczenia rozluźniające i relaksujące-
zmniejszające napięcie mięśni i obniżające napięcie psychiczne.
- Ćwiczenia stóp.
Metody: ścisła, zabawowo-naśladowcza, zadaniowa.
Forma: obwód stacyjny.
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna.
Przybory i przyrządy: woreczki, szarfy, piłeczki ping-pongowe,
kredki, ławeczki, piłki rehabilitacyjne, zestaw „kamyków”, dywaniki kolczaste
typu „jeżyk”.
Przebieg zajęć:
I-część wstępna.
1. Powitanie, podanie
tematu i zadań zajęć.
Dzieci ustawiają się przy
ścianie.
Omówienie i demonstracja cech
dobrej postawy na przykładzie jednego z dzieci.
Każde dziecko otrzymuje
woreczek.
2. Marsz dookoła sali z przekładaniem woreczka
z przodu i z tyłu z jednej ręki do drugiej- na sygnał nauczyciela dzieci podchodzą do ściany i przyjmują prawidłową
postawę.
3. Przejście po „kamykach” z utrzymaniem
równowagi- na sygnał przyjęcie postawy
prawidłowej.
4. Dzieci biegają po całej sali, podrzucają
woreczki- na sygnał przyjmują postawę
prawidłową( bez oparcia).
II-część główna.
5. Pozycja wyjściowa (
pw.) leżenie przodem- dzieci trzymają oburącz szarfę: ruch- wyprost rąk z
szarfą nad podłogą, a następnie przeniesienie szarfy na plecy( w okolicę
łopatek)- ręce w skurczu pionowym, łokcie przywarte do tułowia.
6. pw. leżenie tyłem-
barki przylegają do podłogi, ręce ugięte w stawach łokciowych, dłonie pod
głową, kolana ugięte ściskają woreczek: ruch- przyciąganie kolan z woreczkiem
do brzucha, a następnie oparcie stóp na podłodze.
7. Pw.- siad skrzyżny, głowa i tułów wyprostowany, złączone
łopatki, cofnięte barki, dłonie oparte na kolanach trzymają szarfę: ruch-
skurcz pionowy ramion, dłonie skierowane do przodu.
8. P.w.- siad klęczny- złączone stopy, kolana lekko rozwarte,
ręce wzdłuż tułowia: ruch- powolny wyprost do klęku i wdech nosem, z
równoczesnym wyprostem rąk w górę, powrót do siadu- wydech ustami.
9. P.w.- stanie w
rozsypce z woreczkami, głowa i tułów wyprostowany: ruch-przejście do stania
jednonóż( raz na prawej raz na lewej nodze), z położeniem woreczka na głowie.
Obwód stacyjny- ćwiczenia w małych grupach. Dzieci ćwiczą na
pięciu stacjach( przejście z jednej stacji na drugą po upływie wyznaczonego
przez nauczyciela czasu, odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara).
Stacja I- ławeczka gimnastyczna
Ruch:-poślizg po ławeczce, w leżeniu przodem ręce przenosi bokiem aż do
pełnego wyprostu w przedłużeniu tułowia, dłonie chwytają za brzeg ławki.
Stacja II-piłki rehabilitacyjne( kolczasta
i gładka).
Ruch: toczenie piłki
oburącz dookoła klocka.
Stacja III-
woreczek.
Klęk na podłodze, w
rękach woreczek. Ruch- wysuwanie rąk do przodu z woreczkiem do ukłonu japońskiego( niski „Klapp” -10 razy).
Stacja IV- ławeczka gimnastyczna.
Dziecko leży przodem w
poprzek ławki, dłonie oparte o podłogę.
Ruch:- unosi stopami
woreczek do poziomu i opuszcza (10 razy).
Stacja V- woreczek.
Siad skrzyżny z
woreczkiem na głowie.
Ruch:- przejście do
stania, przyjęcie pozycji skorygowanej( powtórzyć 10 razy).
III- część końcowa.
- leżenie przodem w parach- ruch- dzieci dmuchają do
siebie piłeczki ping- pongowe.
- Marsz po dywanikach typu „jeżyk”na sygnał dzieci
przyjmują prawidłową postawę w podanej przez nauczyciela pozycji
wyjściowej.
- Siad skulny podparty- każde dziecko otrzymuje trzy
kredki i szarfę.
Dziecko dokonuje samooceny swojej aktywności na zajęciach.
Chwyta palcami stóp kredki i wrzuca do swojej szarfy:
-3 kredki- jestem bardzo zadowolony ze swojej pracy,
-2 kredki -dzisiaj pracowałem dobrze,
-1 kredka- mogłem pracować lepiej.
- Omówienie zajęć, pożegnanie.
Wizyta trenera piłki nożnej.
W ramach zajęć z nauczycielami wychowania fizycznego nasze przedszkolaki gościły u siebie trenera piłki nożnej, pana Marcina Szewczyka. Trener w ciekawy sposób opowiedział dzieciom o swojej pracy i pasji, odpowiadając na wszystkie pytania dzieci.
Następnie przeprowadził z dziećmi zajęcia zawierające elementy piłki
nożnej.
Temat: Gry i zabawy z piłką (ze szczególnym
nastawieniem na piłkę nożną).
Zadania :
-
umiejętności: oswojenie się z piłką
-
motoryczność: kształtowanie koordynacji, gibkości, sprawności ogólnej
-
wiadomości: podstawowe
przepisy gry – ilość zawodników w drużynie
Miejsce: sala gimnastyczna
Czas: ok. 45 min.
Przybory: piłki do piłki nożnej, paliki
Liczba ćwiczących: 20 osób
Grupa: 4-5 lat
1.) sprawdzenie
obecności, podanie tematu zajęć.
2.) rozgrzewka:
a.) w dwóch
rzędach:
- krążenie RR w
przód
- krążenie RR w
tył
- skłony T w
przód na gwizdek
- krok odstawno
- dostawny
- bieg skrzyżny
- skłony T w
prawo i w lewo
- skip A z
jednoczesnym klaskaniem
- krążenie T w
prawo, w lewo
- skip B z
„boksingiem” w przód
- podskoki –
prawa noga, lewa ręka
i
odwrotnie
b.) w miejscu:
- skłony T z
pogłębieniem w przód
- skrętoskłony T
- krążenia
bioder
- krążenia w
stawach kolanowych
- krążenia w
stawach skokowych
- skłony głowy w
przód i na boki
3.) zabawa
ożywiająca: „Berek par”
4.) ćwiczenia
oswajające z piłką:
- prowadzenie piłki dowolną
częścią
stopy i na
gwizdek zatrzymanie jej
podeszwą
- j/w, ale
zatrzymanie piłki kolanem
- j/w, ale
zatrzymanie piłki poprzez
siad na piłce
- toczenie piłki
podeszwą będąc w
ruchu bokiem
- prowadzenie
piłki podeszwą prawą
nogą
- j/w, ale lewą
nogą
- prowadzenie
piłki wew. częścią
stopy z nogi
na nogę
5.) zabawa:
„Prowadź piłkę, zatrzymaj, zabierz inną:”
wszyscy (za wyjątkiem jednego)
ćwiczący mają piłkę; zabawa polega na prowadzeniu piłki dowolnączęścią stopy w wolnym biegu i na
sygnał prowadzącego zatrzymaniu jej podeszwą i dobiegnięciu jak najszybciej do
innej, wolnej piłki; ćwiczący bez piłki starają się ją zdobyć w ten sam sposób.
6.) zabawa:
„Wykonaj zadanie:”
każdy ćwiczący ma piłkę. Zabawa
polega na prowadzeniu piłki dowolną częścią stopy w dowolnym kierunku i
wykonaniu określonego zadania na gwizdek prowadzącego:
- zatrzymanie piłki i stanie
nieru-
chomo
- zatrzymanie piłki i wykonanie
5
pajacyków
- zatrzymanie piłki i leżenie
tyłem
- zatrzymanie
piłki i wykonanie 3
przysiadów
- zatrzymanie
piłki i leżenie przo-
dem
- zatrzymanie
piłki podskoki obunóż
7.) zabawa:
„Wyścig rzędów:
- ćwiczący ustawieni w dwóch
rzędach w rozkroku, piłka na końcu rzędu. Na sygnał prowadzącego ostatni z
rzędu podnosi piłkę i przekazuje ją
oburącz do kolegi przed sobą. Gdy piłka
zostanie przekazana do pierwszego z
rzędu, ten kładzie ją na ziemi i
prowadzi dowolną częścią stopy na
koniec. Ćwiczenie
jest zakończone,
gdy ostatni ćwiczący dobiegnie na
miejsce startu i zatrzyma piłkę.
- ćwiczący w obu
rzędach ustawieni są w rozkroku
plecami do siebie w parach, tworząc tzw. „rząd par.”
Jedna dwójka
ustawiona jest przed pierwszą parą
tak, że jeden ćwiczący jest z piłką
po jednej, a drugi po
następnej
stronie. Ćwiczenie polega na podawaniu
piłki dowolną częścią stopy między
nogami stojących
w rozkroku par. Po
„przejściu” ostatniej z par w
rzędzie, jeden z dwójki ustawia się na
końcu a drugi prowadzi piłkę na
początek, zatrzymuje ją i wraca na
koniec ustawiając się plecami do swojego
współpartnera, po czym startuje
następna dwójka.
8.) zabawa
„Przeprowadź piłkę pod mostem:” grupa podzielona jest na trójki,
3 piłki na trójkę. Każdy
z trójki
pro- wadzi piłkę w dowolnym kierunku. Na sygnał prowadzącego dwóch ćwiczących z każdej trójki
zatrzymuje się i chwyta za ręce,
tworząc „most;” trzeci z trójki musi jak najszybciej przeprowadzić piłkę
pod uniesionymi rękoma partnerów. Najwolniejsza trójka wykonuje 3 przysiady.
9.) gra
uproszczona: „6x6“:
dwie drużyny 6-osobowe, gra na
ograniczonym polu bez bramkarzy na bramki utworzone z palików o wymiarach 2 x 1
m.
10.) zabawa
uspokajająca: „Traf w palik:”
ćwiczący z piłkami ustawieni są w
rzędzie, pierwszy w odległości ok. 5m. od trzech palików; każdy ma trzy próby,
aby trafić dowolny palik. Wygrywa najskuteczniejszy z ćwiczących (trafiać można
tylko poprzez uderzenie piłki nogą dowolną częścią stopy.)
11.)
ćwiczenia
oddechowe
każdy ma piłkę, piłka trzymana
oburącz; wdech z jednoczesnym wznosem RR przodem w górę wydech
z jednoczesnym
opustem RR przodem w dół.