czwartek, 5 czerwca 2014

KÓŁKO PRZYRODNICZE:)



Celem zajęć prowadzonych w ramach kółka przyrodniczego było rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, poszerzenie wiedzy przyrodniczej oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji i samodzielnego wyciągania wniosków z doświadczeń
 i eksperymentów.Uczestnikami zajęć było 17 dzieci w wieku 3-6 lat z naszego przedszkola. Zajęcia odbywały się w każdy wtorek  w godz. 15.30-16.00 począwszy od 22.10.
W ramach cotygodniowych spotkań zrealizowane zostały proste doświadczenia  
 i eksperymenty mające udowodnić dzieciom, że obcowanie z przyrodą może również być przygodą. Podczas zajęć zrealizowano między innymi takie tematy:

  1. Co to jest przyroda, czyli czym będziemy zajmować się na naszym kółku?
  2. Balonowa rakieta i zeppelin, czyli czym możemy podróżować w przestrzeni powietrznej.
  3. Niewidzialna ręka, czyli jak napompować balon i zgnieść butelkę bez użycia rąk i nóg.
  4. Jak zbudować „domowy wulkan”
  5. Co pływa a co tonie i czy woda może „stać na głowie”.
  6. Niewidoczny lont i świeca jako pompa wodna, czyli bezpieczne zabawy z ogniem.
  7. Niewidzialne wiadomości, czyli o karmelizacji cukru.
  8. Bateria z języka i ogórka, czyli co to właściwie jest bateria i do czego służy.
  9. Śnieg i lód; co mają wspólnego ze sobą i jak zachowują się w wodzie.
  10. Jak wykonać tęczę w mleku, czyli o gęstości cieczy.
  11. Co balon ma wspólnego z magnesem?
  12. Zielony ogródek w lutym? Czy to możliwe?
Przeprowadzone zabawy badawcze i eksperymenty pozwoliły dzieciom w sposób prosty a do tego z dawką frajdy wzbogacić swoje doświadczenia z zakresu przyrody, a także poznać niektóre prawa z dziedziny fizyki i chemii. Dzieci zetknęły się miedzy innymi ze zjawiskiem napięcia powierzchniowego na wodzie, kapilarności, zasadą odrzutu, poznały „siłę” dwutlenku węgla i rolę jaką pełni ciśnienie.
Dzieci miały możliwość założenia zielonego ogródka w sali. Z przejęciem obserwowały cotygodniowy przyrost roślin
 i mierzyły go linijką. Kiedy rzeżucha i szczypiorek urosły, zostały z apetytem skonsumowane przez młodych przyrodników na własnoręcznie przygotowanych kanapkach. Smakowało wybornie!
Zajęcia prowadzone były w sposób prosty i przystępny dla dzieci 
i zachęcały do przewidywania oraz samodzielnego wyciągania wniosków. Dzieci ze zdziwieniem odkryły, ze wiele ze zjawisk ma odniesienie w codziennym życiu. Wiele z tych eksperymentów powtarzały w domu z udziałem rodziców.